Nikoho nepřekvapuje, že se letecký průmysl stal obětí virové krize COVID-19. USA utrpěly koronakrizí vůbec nejvíce na světě, neboť tam virus dorazil hned ze dvou zdrojů: z Číny a západní Evropy. Trans pacifický obchod začal slábnout, když se zprávy o viru v Číně zhoršovaly. Následně se v březnu akcie amerických leteckých společností výrazně propadly, protože počet případů ve Spojených státech explodoval a cestovní omezení v Evropě se přenesly i na Spojené Státy. Objem letadel a cestujících klesl meziročně o více než 90 % a více než 3 000 letadel zůstalo uzemněných, což představuje asi polovinu aktivní flotily. Kvůli těmto likvidačním omezením musela americká vláda zachránit letecké společnosti v polovině dubna podporou ve výši 25 miliard dolarů.
Warren Buffett také leteckému průmyslu nepomohl, když se během výročního setkání akcionářů Berkshire Hathaway v sobotu vyjádřil, že se zbavil všech svých podílů v leteckém sektoru a vykreslil ponurý obraz průmyslu, který byl vážně poškozen pandemií COVID-19. „Podnikání leteckých společností se zásadním způsobem změnilo,“ vysvětlil a poznamenal, že to nebylo vinou výkonných ředitelů společností.
Akce čtyř největších leteckých společností jsou v hlubokém minusu: Delta, vůbec největší firma podle tržní kapitalizace, se meziročně propadla o 59 %, United Airlines o téměř 70 %, Southwest o 46 % a American Airlines o 63 %.
V průběhu prvního čtvrtletí 2020 se společnost Delta spolehla na své silné stránky (nízké zadlužení a relativně vysokého Cashflow oproti konkurentům v průmyslu) rychle a rozhodně reagovala. Chtěla tak nejen omezit finanční škody, které jí způsobila současná krize, ale také posílit svou pozici v průmyslu na začátku fáze obnovy. Nyní, když všechny čtyři velké americké letecké společnosti ukázaly hospodaření za první čtvrtletí a zveřejnili plány na oživení hospodářství, je plán obnovy Delty daleko před konkurenty.
Navzdory zřetelné segmentaci trh nedokázal důsledně rozlišovat ziskovost mezi různými byznys výsledky leteckých přepravců. Zčásti možná proto, že dopravci bez rozdílu využívali všechny možné obchodní modely, aby dosáhli co nejvyšší zisk. Delta, dědičný globální dopravce a Southwest, největší nízkonákladový dopravce v zemi, byly nejziskovějšími leteckými společnostmi a zaujaly první dvě příčky tržního podílu v leteckém průmyslu. Akcie leteckých společností se však v krátkodobém horizontu často pohybují ve stejném směru a na velmi podobných procentech.
Přečtěte si recenzi vybraného forex brokera:
Co se stane, když tato krize skončí? Vše závisí na tom, kolik leteckých společností přežije. V nabídce může být méně letů, ceny se mohou vyšplhat nahoru. Dnes jsou cestující stále příliš nervózní na to, aby masově létali a letecké společnosti jsou rady, když jim umožní utratit nahromaděné vzdušné míle na naplnění letadel. Možný je i opačný scénář – dojde k nárůstu létání a cestující se vrátí k nízkonákladovým leteckým společnostem, jejichž strategie zůstane nezměněna (nižší marži kompenzuje počet přepravených pasažérů).
Budoucnost společností je nejasná, avšak otevírání ekonomik a negativní zprávy podpořené Buffettem se staly příležitostí pro aerolinky i investory. Nejen pro velké letecké společnosti mají šanci urvat si podíl na trhu. Zároveň investoři by mohli vsadit na hluboké podhodnocení těchto společností a pokud přežijí, patřičně z toho vytěžit. Jedinou jistotou, jak se ukázalo již v minulosti, je to, že na konci dne z dnešní mizérie vytěží velké společnosti. A to i tím, že ty malé „pohltí“ nebo jejich nechají zkrachovat, aby získali na trhu větší prostor.