Zásadní nedostatek čipů je všeobecně známý fakt. Ačkoli se problém projevil až během pandemie, jeho příčiny sahají ještě před rok 2020. Je tomu tak proto, že polovodičové společnosti nedostatečně investovaly do klíčových procesů, a to včetně automatizace. Všichni se soustředili na prodej stejných výrobků stejným zákazníkům a snažili se vyrábět co nejefektivněji co nejmenší čipy. Následná krize plně odhalila, že polovodičový průmysl navzdory bohaté historii inovací a posouvání hranic možného nedokázal dobře reagovat na změny.
Příčina nedostatku čipů před rokem 2020
Podle statistik Asociace polovodičového průmyslu se celosvětový prodej polovodičů v letech 2018 až 2019 sníží, ale v roce 2020 již vzroste o 6,5 %. A pak se rapidně zrychlil: ve třetím čtvrtletí roku 2021 byl prodej o 27 % vyšší než ve stejném období loňského roku. Ve třetím čtvrtletí roku 2021 dodali výrobci na trh více polovodičů než v kterémkoli předchozím čtvrtletí v historii.
Celosvětové tržby z polovodičů (Zdroj: www.wsts.org)
Přečtěte si recenzi vybraného forex brokera:
Z regionálního hlediska došlo k největšímu meziročnímu nárůstu tržeb v Severní a Jižní Americe (33,5 %), Evropě (32,3 %), Asii a Tichomoří (27,2 %), Japonsku (24,5 %) a Číně (24,0 %). Stejně tak se meziměsíčně nejvíce zvýšil prodej v Severní a Jižní Americe (3,9 %) a v Evropě (2,0 %), následované Japonskem (2,0 %), Asií a Tichomořím/ostatními zeměmi (1,9 %) a Čínou (1,5 %).
Výrobci se v roce 2020 odklonili od čipů do aut
Skutečný výpadek čipů se datuje do první poloviny roku 2020, kdy v důsledku výluk klesla všeobecná spotřebitelská poptávka po automobilech. Výrobci čipů se museli zaměřit na jiná odvětví, například na výpočetní techniku a mobilní zařízení, po nichž prudce vzrostla poptávka, protože stále více lidí pracovalo na dálku.
Více procesorů bylo potřeba pro komunikační platformy, jako je Zoom, a streamování videa, protože rostla popularita 5G a cloudových aplikací. Vzhledem k tomu, že čipy se nacházejí ve všem, co potřebuje počítat nebo zpracovávat informace, došlo k dramatickému celosvětovému nedostatku integrovaných obvodů, protože nabídka převyšuje poptávku.
Nízká návratnost výroby čipů pro výrobce automobilů
Podle IDC je součástí problém to, že návratnost investic – konkrétně do čipů pro výrobce automobilů – není dostatečně přesvědčivá na to, aby umožnila výstavbu nových výrobních závodů, které stojí miliardy dolarů a jejichž výstavba trvá roky.
Podle Maria Moralese, programového viceprezidenta divize polovodičů společnosti IDC, pracují výrobci automobilů v prostředí just-in-time bez plánování kontinuity provozu. To vytvořilo podmínky pro to, aby se nespokojení dodavatelé polovodičů přesunuli do jiných oblastí podnikání, kterým se po zrušení objednávek na začátku epidemie stále dařilo. V důsledku toho se výrobci automobilů dostali na seznam priorit až za výrobce spotřební elektroniky.
Kromě toho existuje problém s hromaděním zásob. Společnosti, jako je Huawei, si v době před americkým zákazem podnikání v Číně na začátku letošního roku dělaly zásoby, což jen prohloubilo nedostatek čipů na trhu. Tato praxe vyvolala dominový efekt, kdy někteří zákazníci nakupují více komponent, než potřebují, a vytvářejí nadbytečné zásoby pro případ dočasného přerušení dodávek.
Přímý dopad na celkovou inflaci je malý. Vybraná odvětví však výrazně trpí
Podle MMF vedla pandemická krize k výrazným cenovým změnám v řadě odvětví, včetně dopravy, potravin, oděvů a komunikací. Tři nejdůležitější složky spotřebního koše tvoří v průměru doprava, potraviny a bydlení.
Inflace podle odvětví od roku 2000 (zdroj: www.imf.org)
Přestože se odvětví polovodičů potýká se zdvojnásobením cen vstupů, případová studie ve Spojených státech naznačuje jen malý vliv na růst celkové inflace. Je to proto, že kategorie s největším zastoupením nákladů na čipy v konečném produktu (např. osobní počítače a fotografické přístroje) mají relativně malý podíl na běžných výdajích na osobní spotřebu.
Vývoj v posledních měsících potvrdil další tržní zákonitost. Ačkoli nedostatek čipů nemusí přímo přispívat ke zvýšení nákladů, vede k omezení výroby položek, které jsou na čipech závislé jako na vstupech. To následně vede k vyšším cenám těchto komodit nebo jejich substitutů. To je přesně případ automobilů.
Kdy skončí nedostatek čipů?
Podle zprávy společnosti Deloitte Semiconductor Business Transformation Report prochází odvětví výroby čipů významnými změnami. Podle Glenna O’Donnella, viceprezidenta a ředitele výzkumu ve společnosti Forrester, se kdysi nudný byznys polovodičů stal středem zájmu světa IT. Důvodem je nedostatek výrobních kapacit. Podle společnosti Forrester může nedostatek čipů trvat až do konce letošního roku a v příštím roce.
Podle serveru IEEE Spectrum bude nabídka růst „ze starších výroben čipů, které používají zavedené procesy a relativně malé křemíkové destičky“. Kromě toho více než 40 závodů zvýší do konce roku 2022 měsíční kapacitu o více než 750 000 destiček, na nichž se tvoří mikročipy.
Zde je několik příkladů plánovaných investic. Společnost Intel vynaloží 20 miliard USD na výstavbu nových závodů v Arizoně a tchajwanská společnost TSMC plánuje vynaložit 28 miliard USD na nové čipy a výstavbu závodů za účelem zvýšení kapacity.
V listopadu 2021 oznámila společnost Texas Instruments plány investovat 30 miliard USD až do čtyř nových továren na výrobu polovodičů v Texasu. Podle společnosti bude výstavba prvních dvou zahájena v roce 2022 a výroba 300milimetrových waferů TI by měla začít v roce 2025. V budoucnu bude mít společnost TI možnost postavit na tomto místě další dvě továrny. Tyto zprávy dávají naději na možné brzké ukončení čipové krize, ale nic není jisté.
Komentář hlavního analytika CapitalPanda Joza Periće