Google opět čelí kritice v souvislosti s omezováním přístupu uživatelských dat a podezření z nelegálního upřednostňování svých vlastních technologií online zobrazování reklamy. Tímto způsobem může jít tak o ilegální vytlačování konkurence.
Pokud by společnost dostala příkaz zastavit nebo omezit online reklamy, tak by to markantně ovlivnilo její zisky, případně i její pozici lídra v online prostoru. Jde o základní kámen podnikání giganta a EU tím otevírá tzv. černou skříňku online reklamy, kdy Google automaticky vypočítá a nabídne cenu za reklamní prostor inzerentům a publisherům.
Evropská unie by měla otevřít oficiální vyšetřování online giganta do konce roku. Podle agentury Reuters měl Google za předchozí rok výnos z online reklam ve výši 147 miliard dolarů. Inzerenti se stěžují, že společnost využívá své dominantní postavení, protože vyhnout se softwaru Google je nemožné a souvisí s platbou vysokých poplatků.
Mateřská společnost Alphabet zatím nezaznamenala markantní propad hodnoty svých akcií a na grafu můžeme vidět, že podezření hodnotu akcií neovlivňují. Na druhé straně je vysoce pravděpodobné, že zlom může přijít, pokud vyšetřovatelé zjistí zásadní pochybení a monopolní ovlivňování trhu.
Přečtěte si recenzi vybraného forex brokera:
Výkon společnosti Alphabet (Zdroj: Investing)
Toto není první případ porušení „pravidel“, kterému musí firma čelit. Začátkem června přišel francouzský antimonopolní úřad s obviněním ohledně zneužívání dominance na trhu online reklamy. Internetový obor bude muset zaplatit pokutu zhruba 270 milionů dolarů.
Evropská komise v posledních letech začala vyšetřování zaměřené na digitální svět, konkrétně na firmy Microsoft, Google a Amazon. Google ve Francii přislíbil sérii změn v reklamní technologii, avšak splní opravdu své sliby? Pokuty v konečném důsledku zaplatí inzerenti a obrovské zisky všech technologických gigantů stále narůstají.
Lucia Žárska, hlavní analytička ProfitLevel